Na stavbě D4 byl nasazen zdicí robot

Dostavba dálnice D4 se pyšní několika prvenstvími a nej. Jedná se o první PPP projekt v České republice, o výstavbu nejdelšího úseku dálnice najednou, působí zde rekordní počet pracovníků, projekční práce jsou zajišťovány v BIM a využívají se zde nová revoluční řešení a technologie. Jedním z nich je i využití zdicího robota.

V rámci výstavby objektů správy a údržby dálnice na budovaném úseku D4, které provádí společnost PRŮMSTAV byl na místo povolán unikátní zdicí robot. Jde o vzájemnou spolupráci se společností Wieneberger, jedním z nejvýznamnějších výrobců stavebních materiálů v ČR. Zdicí robot dokáže zdít rovné stěny z tzv. Robot Ready cihel (Porotherm RR Profi).

V ideálním případě zastane stroj práci za 5 zedníků. Potřebuje k tomu jen přívod elektřiny a vody. Po dovozu a usazení na místo výkonu proběhne kalibrace pro dané prostředí a stroj začíná pracovat. Robot dokáže zdít až do výšky 2750 mm. V rámci své činnosti a naprogramování stroje lze nadefinovat také stavební otvory.

Zdicí stroj na stavbě objektu správy a údržby dálnice pracoval 14 dní. Po dobu svého působení vyzdil 1. a 2. nadzemní podlaží o celkové výměře 703,2 m2.

Projekt PPP D4 probíhá pod taktovkou společnosti DIVia stavební, která je součástí největší stavební skupiny v Česku a na Slovensku VINCI Construction CS. Většinu prací tak DIVia zastane vlastními silami díky spolupráci členů Skupiny: několika závodů EUROVIA CS, společností Stavby mostů či PRŮMSTAV nebo specializovaných provozoven, jako jsou EUROVIA Asfalt, PREFA PRO nebo OK Třebestovice.

Investorem projektu je společnost Via Salis. Následnou údržbu bude mít pro koncesionáře na starosti Via Salis Operation.